Entry Emo Pertama

Harini 17/10/2009 ada la sorang blogger yang ber”topengkan” nama akublogger telah komen kat shoutbox aku. Ikuti komen yang diberikan (baca dari bawah keatas):

komen



Walaupon dia tidak meninggalkan sebarang link, tapi aku dapat detect dia kerana ada footprint IP address yang dia tinggalkan.. Sebagai bukti, ni buktinya supaya sape-sape yang baca entry ini dilengkapi dengan bukti tanpa tuduhan melulu tanpa usul periksa seperti akublogger diatas…
1

Waktu Malaysia

Waktu Australia

Waktu Australia

Matching IP address dan masa jugak matching.. BTW, gambar disebelah bawah adalah dalam waktu Australia dimana beza dia +3 jam dari waktu Malaysia dan gambar disebelah atas pula adalah waktu Malaysia..

Setelah disiasat, aku jumpa la blog akublogger tu.. Dia merupakan seorang ustaz j-qaf.. ya, ustaz lagi tu..

3

Aku agak terkilan dengan komen dia sebab menuduh aku tanpa usul periksa… Boleh tgk ape yang aku highlight merah kat komen dia tu.. Walaupon aku jarang update sangat blog ini, itu adalah hak aku.. dan bukannya aku menyusahkan dia pon. Ye lah, aku ni student lagi, bukan nye ade mase sangat nak update blog hari-hari. Aku pon kene jugak cari idea nak tulis ape kat blog ni. dan juga, aku ni baru start blogging bulan July. Akhir bulan July. macam mana nak expect jumlah posting sampai 500? WTF!!

Aku jugak agak terkilan sebab dia tak tinggalkan link balik untuk aku explain kat dia.. Nasib baik la aku dapat trace dia punya location. Dapat la jumpe blog dia.. Takut ke ape? Berani kerana benar la ustaz.. Kenape tak berani tinggalkan link untuk saya beri penjelasan? Pengecut..

Kat blog dia jugak ade suruh tinggalkan mesej walau 1 ayat. So, ape yang aku buat aku rasa tak salah.

4

Lagi perasaan terkilan aku ni adalah apabila dia tuduh aku jana pendapatan dengan google adsense walaupun satu haram jadah advertisement pon tak ade dalam blog ini.. Tak pernah-pernah aku promote barang atau ade iklan dalam blog aku ni, dan dia yang bergelar ustaz tu tuduh aku tanpa usul periksa.. Come on ustaz akublogger, be a realistic man. Don’t be stupid!!

Dan pasal link ke bloggers, harini aku ada post pasal nak tukar-tukar link kat blog aku. Dan dia cakap aku linkkan kat satu bloggers je.. nampak sangat dia tak browse through blog ni.. Kepada Ustaz akublogger, sila scroll down bawah sikit.. nampak lah link bloggers lain yang sebelum ini bertukar-tukar link dengan aku.. Ustaz ape macam tu? Maaf, aku agak emo dengan komen dia yang tuduh tanpa usul periksa.. Seboleh bolehnye aku taknak mempertikaikan kredibiliti dia sebagai ustaz, tapi tuduhan melulu tanpa usul periksa terus membuatkan aku hilang hormat kepadanya..

Pasal tujuan blogging pulak.. blogging ni tujuan dia bergantung pada individu tu sendiri ustaz akublogger.. ade yang blogging for money.. ade yang blogging untuk satisfaction diri.. ada yang blogging sebab politik.. ade yang blogging sebab minat.. dan sebagainya.. tak percaya, try tekan sini “make money blogging” .. boleh tengok kat situ berapa juta result yang keluar dengan kata kunci tu.. maknanya blogging pon tujuan dia adalah untuk jana pendapatan.. jangan la jadi katak bawah tempurung sangat ustaz akublogger..Tolonglah..

Share:

No comments:

Post a Comment

Amazon Best Seller

Labels

Blog Archive

Recent Posts